23 listopada 2024 r. Imieniny obchodzą: Adela, Felicyta, Klemens
Tygodniowa praca dla dzieci czteroletnich i pięcioletnich w dniach 29 III – 2 IV 2021r.
Życzenia Gdy nadejdą Święta niech nadzieja i radość zastukają do Waszych drzwi, I niech ta radość Wielkiej Nocy znajdzie miejsce w sercach innych ludzi. To, co dobre i prawdziwe niech z radością się obudzi. Dzieciom życzę – jajek malowanych, i od zajączka - moc słodkości. A dorosłym – Świąt niezwykłych, pełnych wiary, ciepła i miłości. Wesołych Świąt życzy Agata Ostolska
Życzenia
Gdy nadejdą Święta niech nadzieja i radość zastukają do Waszych drzwi,
I niech ta radość Wielkiej Nocy znajdzie miejsce w sercach innych ludzi.
To, co dobre i prawdziwe niech z radością się obudzi.
Dzieciom życzę – jajek malowanych, i od zajączka - moc słodkości.
A dorosłym – Świąt niezwykłych, pełnych wiary, ciepła i miłości.
Wesołych Świąt życzy Agata Ostolska
Drodzy Rodzice, Kochane Dzieciaczki, Przed nami dwa tygodnie pracy w domu. Jak również czas niezwykle ważny i rodzinny, ale też inny z powodu pandemii i obostrzeń. Wszyscy musimy być ostrożni. Rodzice, zaangażujcie w tym czasie swoje dzieci do świątecznych porządków, porozmawiajcie o tradycjach wielkanocnych, zróbcie świąteczną kartkę, pomalujcie jajka…. Zachęcam do skorzystania z materiału, który przygotowałam dla dzieci na ten tydzień. Do tego tematu wykorzystujemy następujące karty pracy: Grupa pięciolatki: Książka Odkrywam siebie, str. 54 – 61 Wyprawka plastyczna – kogucik i kartka wielkanocna z koszyczkiem, Dodatkowe karty pracy rozdane dzieciom, związane z tym tematem Grupa czterolatki: Książka Odkrywam siebie, str. 20 – 23 Wyprawka plastyczna – kartka wielkanocna, Dodatkowe karty pracy rozdane dzieciom, związane z tym tematem. Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo siły i cierpliwości, no i zdrowia. Agata Ostolska Tygodniowa praca dla dzieci czteroletnich i pięcioletnich w dniach 29 III – 2 IV 2021r. Temat tygodnia : Wielkanoc. dzieci poznają zwyczaje i tradycje rodzinne związane z Wielkanocą, ćwiczą sprawność manualną, rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową, ćwiczą liczenie w zakresie 10-ciu poznają zapis litery j i J Dzień 1. Pisanki. Słuchanie piosenki „ Wesoła pisanka” ( tekst w załączniku nr 1) https://www.youtube.com/watch?v=0dpvDEDt9OE Rozmowa na temat tego, co powinno znajdować się w koszyczku wielkanocnym. (ciekawostki wielkanocne – załącznik nr 2 Karta pracy Odkrywam siebie, cz. 3, str. 54, 55 ( pięciolatki) Karta pracy Odkrywam siebie, cz.2, str. 20 ( czterolatki) Opowiadanie A. Widzowskiej „ Gipsowe pisanki” https://www.youtube.com/watch?v=rLq55_6zLA8 Pisanie litery j, J po śladzie ( w dodatkowych kartach pracy, które dostały dzieci) Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki ( załącznik nr 3 ) Dzień 2. Awantura o jajka Utrwalanie piosenki „ Wesoła pisanka” Ćwiczenia gimnastyczne: wykonaj 10 podskoków na prawej nodze, wykonaj 10 podskoków na lewej nodze, wykonaj 10 podskoków na dwóch nogach, wkręć żarówkę prawą ręką, wkręć żarówkę lewą ręką, połóż się na podłodze i zrób rowerek ☺ Karta pracy Odkrywam siebie, cz. 3, str. 56, 57 ( pięciolatki) Karta pracy Odkrywam siebie, cz. 2, str. 22 ( czterolatki) Zabawa ruchowa – „ Pokaż pisankę” ( załącznik nr 4) https://www.youtube.com/watch?v=nZLz2sVz6vU ( Awantura o jajka klasa OA) Dzień 3. Koszyczek wielkanocny Karta pracy Odkrywam siebie cz. 3, str. 58, 59 ( pięciolatki) Słuchanie piosenki „ Kłótnia w wielkanocnym koszyku” - https://www.youtube.com/watch?v=cAKlPIpTJTI Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej : Wielkanoc” – ( załącznik nr 5) Ćwiczenia gimnastyczne: powtórz ćwiczenia z poprzedniego dnia ☺ Malowanie jajek przy użyciu naturalnych barwników: łupiny cebuli, soku z buraka, lub ozdabianie przy użyciu innych materiałów dostępnych w domu. Dzień 4. Kartka wielkanocna Karta pracy Odkrywam siebie, cz. 3, str. 60 ( pięciolatki) Karta pracy Odkrywam siebie, cz. 2 str.21( czterolatki) Zabawa ruchowa - „ Szukamy jajka” ( załącznik nr 6 ) Praca plastyczna -Kartka świąteczna- klej, wyprawka karta 19, pomarańczowy karton – grupa pięciolatki – (wykonanie według instrukcji) Praca plastyczna – kartka świąteczna – złożenie kartki na pół, wypchnięcie jajka, rysowanie wzorów w środku kartki kolorowymi mazakami – grupa czterolatki Słuchanie piosenki „ Święta tuż tuż” https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08 Ćwiczenia w liczeniu – przeliczanie pisanek –załącznik pisanki – ćwiczenia w liczeniu Dzień 5. Śmigus – dyngus. Karta pracy - rysowanie po śladzie – pisanka Karta pracy Odkrywam siebie, cz. 3, str. 61 Wiersz Władysława Broniewskiego „ Śmigus” (załącznik nr 7) dla chętnych nauka na pamięć. Porozmawiaj z dzieckiem na temat wiersza, opowiedz o tradycji lania wodą Zabawa ruchowa z wykorzystaniem gazet ( załącznik nr 8) Kolorowanie rysunku – pisanki (dodatkowa karta pracy) Powodzenia :) Agata Ostolska Załączniki do tematu „ Wielkanoc” Załącznik nr 1: Piosenka „Wesoła pisanka” https://www.youtube.com/watch?v=0dpvDEDt9OE Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie Wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie, Wszyscy poważni są tego ranka Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka. ref. Święta, święta biją dzwony, Każdy dzień jak roztańczony, Śpiewa, śpiewa każdy dzwon bim-bam-bom, bim- bam-bom. Szynka zerka z okrągłego półmiska, półmiska, Tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał Wszyscy poważni są tego ranka Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka. ref. Święta, święta biją dzwony… Załącznik nr 2: Ciekawostki na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych. Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia. Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii. Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty. Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią. Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki. Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha. Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt. Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem. Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami. Załącznik nr 3: Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki (według Małgorzaty Markowskiej) Dziecko stoi przed Rodzicem i ćwiczy pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki. Ręce w przód, ręce w górę, i podskokiem aż pod chmurę. Ręce w dół, ręce w bok, nogi wykonują skok. (Wykonują podskok obunóż w miejscu). Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (Maszerują w miejscu). zaczynamy od początku. (Maszerują w miejscu). Załącznik nr 4: Zabawa ruchowa – Pokaż pisankę. Dziecko porusza się po pokoju. Na hasło: Pokaż pisankę, zatrzymuje się i pokazuje na niby trzymaną w dłoni pisankę. Opowiada o swojej pisance. Załącznik nr 5: Wiersz Agaty Widzowskiej – Wielkanoc kurko, proszę, znieś jajeczka, Śnieżnobiałe lub brązowe, Ja z nich zrobię na Wielkanoc Cud pisanki kolorowe. Do koszyczka je powkładam, Z chlebkiem, babką lukrowaną, Potem pójdę je poświęcić Z bratem, siostrą, tatą, mamą. Przy śniadaniu wielkanocnym Podzielimy się święconką, I buziaka dam mamusi, Zajączkowi i kurczątkom. „Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła, Tatę wodą popryskamy, Mama będzie zmokłą kurką, Bo to poniedziałek lany! Załącznik nr 6: Zabawa: Szukamy jajka ( ciepło, zimno) Jajko ugotowane na twardo lub styropianowe. Dziecko szuka jajka ugotowanego na twardo, które zostało ukryte w pokoju. Rodzic lub ktoś inny naprowadza szukającego na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej. Załącznik nr 7: Wiersz Władysława Broniewskiego – Śmigus Śmigus! Dyngus! Na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem! Jak nie kubła, to ze dzbana, śmigus-dyngus dziś od rana! Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał, gdy w Wielkanoc, w drugie święto, będziesz kurtkę miała zmokniętą. Załącznik nr 8: Zabawa ruchowa – Marsz z gazetą ( gazeta dla dziecka i dla Rodzica) Rodzic demonstruje ćwiczenia z gazetą. Dziecko maszeruje po obwodzie koła i naśladuje ruchy Rodzica: Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej. Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie – do prawego barku. Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie – na lewej dłoni. Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami. Marsz z gazetą położoną na głowie. Do powyższej tematyki można też wykorzystać piosenkę: piosenka „Zając” – https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc piosenka „Pisanki” - https://youtu.be/OTPObfVuHCY piosenka „ Wielkanocny stół” https://www.youtube.com/watch?v=JMbbv83DgUM Tradycje wielkanocne – filmy: https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA – zwyczaje wielkanocne https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g&feature=youtu.be – koszyk wielkanocny
Drodzy Rodzice, Kochane Dzieciaczki,
Przed nami dwa tygodnie pracy w domu.
Jak również czas niezwykle ważny i rodzinny, ale też inny z powodu pandemii i obostrzeń. Wszyscy musimy być ostrożni.
Rodzice, zaangażujcie w tym czasie swoje dzieci do świątecznych porządków, porozmawiajcie o tradycjach wielkanocnych, zróbcie świąteczną kartkę, pomalujcie jajka….
Zachęcam do skorzystania z materiału, który przygotowałam dla dzieci na ten tydzień.
Do tego tematu wykorzystujemy następujące karty pracy:
Grupa pięciolatki:
Grupa czterolatki:
Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo siły i cierpliwości, no i zdrowia.
Agata Ostolska
Temat tygodnia : Wielkanoc.
https://www.youtube.com/watch?v=0dpvDEDt9OE
– grupa pięciolatki – (wykonanie według instrukcji)
Powodzenia :) Agata Ostolska
Załącznik nr 1: Piosenka „Wesoła pisanka”
Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.
ref. Święta, święta biją dzwony, Każdy dzień jak roztańczony, Śpiewa, śpiewa każdy dzwon bim-bam-bom, bim- bam-bom.
ref. Święta, święta biją dzwony…
Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem,
zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.
Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.
Dziecko stoi przed Rodzicem i ćwiczy pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki.
Ręce w przód, ręce w górę,
i podskokiem aż pod chmurę. Ręce w dół,
ręce w bok,
nogi wykonują skok. (Wykonują podskok obunóż w miejscu). Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (Maszerują w miejscu).
zaczynamy od początku. (Maszerują w miejscu).
Dziecko porusza się po pokoju. Na hasło: Pokaż pisankę, zatrzymuje się i pokazuje na niby trzymaną w dłoni pisankę. Opowiada o swojej pisance.
Ja z nich zrobię na Wielkanoc Cud pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
Z chlebkiem, babką lukrowaną, Potem pójdę je poświęcić
Z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym Podzielimy się święconką,
I buziaka dam mamusi, Zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła, Tatę wodą popryskamy,
Mama będzie zmokłą kurką, Bo to poniedziałek lany!
Jajko ugotowane na twardo lub styropianowe.
Dziecko szuka jajka ugotowanego na twardo, które zostało ukryte w pokoju. Rodzic lub ktoś inny naprowadza szukającego na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło,
cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.
Śmigus! Dyngus! Na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem! Jak nie kubła, to ze dzbana, śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto, będziesz kurtkę miała zmokniętą.
Rodzic demonstruje ćwiczenia z gazetą. Dziecko maszeruje po obwodzie koła i naśladuje ruchy Rodzica:
https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA – zwyczaje wielkanocne
https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g&feature=youtu.be – koszyk wielkanocny
< powrót
Copyright 2007 - Realizacja KreAtoR